Propozycje dla pierwszoklasistów

Wędrująca woda

Eksperyment wędrująca wodą to ciekawe doświadczenie. Do zabawy przygotujcie 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Do szklanki z ciepłą wodą możecie włożyć  kolorową bibułę.


Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki. Eksperyment trwa kilka godzin. Pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważymy dosyć szybko. Możecie co jakiś czas sprawdzać za pomocą centymetra ile wody się przemieściło. Gdy dolejecie ponownie wodę zaobserwujecie, czy znowu się przeniesie wyrównując poziom wody w szklankach. 

 

 

Eksperyment “Chemiczne jojo”


Do eksperymentu potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek, pipetkę lub strzykawkę.


Najpierw  wlejcie ocet do szklanek a następnie dodajcie do niego barwniki. Od was zależy ile kolorów przygotujecie. Jeśli nie macie barwników możecie dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę. Przygotujcie teraz dzbanek i wsypcie do niego jedno opakowanie sody. Następnie po ściance naczynia powoli dodajcie olej. Teraz nabierzcie zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki  i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej dodajcie ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…





Gra słowna

Prosta gra na każdą pogodę, w domu czy na spacerze. Podajemy pierwsze słowo np. KOT, kolejna osoba musi powiedzieć słowo na ostatnią literę tego słowa, w tym przypadku będzie to "T", np. TRAMWAJ, kolejna osoba na "J", np. JABŁKO itd. Używamy rzeczowników w liczbie pojedynczej. Można grać od dwóch do kilku osób. 

Udanej zabawy!




Proponuję dziś zabawę papierowym samolotem. Potrzebujemy białą lub kolorową kartkę papieru, którą składamy zgodnie z instrukcją. Gotowym samolotem można bawić się w domu lub na dworze. Jeśli przygotujecie więcej samolotów możecie urządzić zawody, który z nich poleci najdalej, najwyżej lub najdłużej utrzyma się w powietrzu. Udanej zabawy!




Zabawa w sekrety

Do zabawy potrzebujesz: różne znalezione skarby natury np.: listki, kwiaty, kamyczki, koraliki, muszelki, patyczki, korę, piórka i co tylko Cię zachwyci. Przyda się również kawałek przezroczystego plastiku np. od opakowania po płycie CD.

Trzeba  wykopać w ziemi dołek, ułożyć w nim swoje znalezione skarby, przykryć przezroczystym plastikiem i zakopać. Najważniejszym elementem zabawy oprócz tworzenia cudnych kompozycji jest ukryty skarb. Zachowaj  go w tajemnicy i zapamiętaj jego miejsce. Każdego dnia możesz przyjść odszukać swój sekret i podziwiać ukryte skarby natury.

 



Czy rośliny piją wodę?

Do szklanek z ciepłą wodą, wrzuć po jednym pasku bibuły w celu zabarwienia wody lub dodaj barwnik spożywczy, do barwienia jajek. Już po chwili możesz zaobserwować jak woda zmienia kolor.

Po kilkunastu minutach wyciągnij bibułę i wkładaj do każdej szklanki po jednym liściu kapusty pekińskiej. Zostaw je na całą noc. Następnego dnia rano liście powoli zaczają się barwić, ale nie jest to końcowy efekt.

Dopiero po kolejnej dobie Twoje liście będą wyglądać tak jak na zdjęciu poniżej.






Eksperyment - ciecz nienewtonowska

Trudna nazwa, ale to jak zabawa tzw. "glutem".

Przedstawiam przepis:

  •  miska
  • 1/2 szklanki wody
  • 1 szklanka mąki ziemniaczanej
  • ewentualnie barwnik, jeśli ktoś ma w domu

Wszystkie składniki dokładnie mieszamy w misce i zaczynamy zabawę. Ciecz jest fascynująca w dotyku. Jeśli się ją zgniata ma konsystencję plasteliny, ale pozostawiona na chwilę wypływa przez palce. Zachęcam także do robienia bąbelków przez słomkę, uderzania w taflę pięścią. Bawcie się dobrze!




Drodzy Uczniowie,  zapraszam Was do wykonania kolejnego eksperymentu. Tym razem będzie to cukierkowa, kolorowa tęcza:)


Do eksperymentu  potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Na  talerzu układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Tęczowy efekt gwarantowany!

 





Drodzy Uczniowie, dziś chciałabym Wam zaproponować wykonanie kamiennych biedronek i pszczółek. Kamyki mogą być świetną zabawą i piękną ozdobą domu lub ogrodu. Do wykonania  biedronek i pszczółek najlepiej sprawdzą się płaskie i gładkie kamyki. Oprócz kamieni, będziecie potrzebować farb plakatowych lub akrylowych.

  • Najpierw musicie oczyścić kamyki i rozłożyć je na gazetach.
  • Następnie całe malujemy je na czerwono i żółto
  • Dopiero gdy farba wyschnie, malujemy kolejne elementy: czarne kropki biedronki i paski pszczoły. Pasek na plecach biedronki i jej czarną „buzię”. Potrzebujemy znów chwili na wyschnięcie farby, by namalować na biało oczy i inne elementy. 
  • Jeśli chcecie możecie  dokleić swoim owadom samoprzylepne oczka.

I nasze kolorowe owady są gotowe! Oto przykładowa praca:






Zbliża się rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Proponuję ciekawy sposób na „wyczarowanie” orzełka w koronie na kartce. Potrzebna będzie moneta np. 1 złoty, biała kartka i ołówek lub kredka.

Pod kartkę podkładamy monetę orzełkiem do góry, bierzemy ołówek (najlepiej odwrócić go do góry nogami) i rysujmy po kartce tak, aby uzyskać odbicie orzełka. Dobrej zabawy!