Projekt Edukacyjny Od grosika do złotówki
Od grosika do złotówki to projekt adresowany do uczniów klas drugich szkół podstawowych, którzy kontynuują go w klasie trzeciej. Realizowany jest od 2007 r. Do tej pory w programie udział wzięło 220 735 uczniów i 331 358 ich rodziców oraz 10 812 nauczycieli z 5398 szkół ze wszystkich województw.
Tematyka projektu koncentruje się wokół podstawowych pojęć dotyczących finansów
i przedsiębiorczości (pieniądze, zarabianie, racjonalne wydawanie pieniędzy, oszczędzanie, inwestowanie). Dotyczy także szeroko pojętego bezpieczeństwa, trafnego przewidywania
i sposobów unikania różnych ryzyk.
Główne cele programu:
nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi, ustalania priorytetów przy ich wydawaniu lub oszczędzaniu,
nabycie przez uczniów wiedzy o finansowych aspektach niebezpiecznych zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.
Propozycje zawarte w programie stanowią unikalną na polskim rynku edukacyjnym ofertę wzbogacającą doświadczenia dzieci o wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa
a także przydatne we współczesnym świecie jako początek edukacji najmłodszych.
Działania podejmowane w ramach programu Od grosika do złotówki mają na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz kształtowanie przez nich praktycznych umiejętności
w miłej, opartej na zabawie atmosferze. Dzieci wykonują zadania o różnym stopniu trudności,
a w efekcie rozwijają samodzielność w podejmowaniu decyzji wpływających na ich finanse
i bezpieczeństwo, umacniają wiarę we własne siły i możliwości.
W roku szkolnym 2024/2025 do projektu przystąpili uczniowie klasy 2a. Podczas nauki odwiedzają planety, na których uczą się podstaw przedsiębiorczości. Każdego miesiąca tworzą grosikową gazetkę, która następnie bierze udział w konkursie. W styczniu i lutym otrzymali pierwszą nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Grosikowa gazetka miesiąca.