Zabawa Sztuką- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
Zima w obrazach
Zima stała się dla uczniów naszej szkoły prawdziwą inspiracją. Wykonały wspaniałe pejzaże bawiąc się farbami w odcieniach niebieskiego, by potem rozmazywać ją szerokimi pędzlami, tworząc plamy, fale, lub kręgi na białym kartonie, w efekcie uzyskując zimowe niebo, które tylko czekało by na jego tle pojawiły się jednokolorowe wycinanki – drzewa, góry, domy, bałwanki. Zwieńczeniem pracy były niewielkie białe stempelki wykonane przy użyciu palców, końcówki ołówka, pędzelka lub innej rzeczy, którą uczniowie uznali za właściwą imitujące płatki śniegu. Całość prezentuje się wspaniale, upiększając klasy i udowadniając, że zima jest niezwykła i wyjątkowa nie tylko, gdy możemy pozjeżdżać z górki czy lepiąc bałwana.
Innym razem, po raz pierwszy wykorzystały swoje twórcze podejście by wykonać prace techniką TWAL. Jest to technika rzadko spotykana a została opracowana przez Cathy Topal na bazie jej doświadczeń, ale i założeń różnych nurtów i filozofii m.in. Friedricha Froebla, Reggio Emilia.
Rozwijając skrót Twal (Thinking with a lnie) i tłumacząc go na język polski jest to po prostu myślenie linią. Zdaniem Cathy Topal linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego. Według jej założeń w pracy dziecka powinno dominować stemplowanie jednym kolorem
a podstawka powinna umożliwić mu swobodne zamoczenie krawędzi kartonu w farbie. To właśnie uczniowie klas pierwszych próbowali z sukcesem uzyskać.
Należy podkreślić, że technika TWAL jest określonym procesem i wymaga od dziecka odbijania linii, a nie rozmazywania. Jest prosta, ponieważ wystarczy zamoczyć karton w farbie i odbijać go. Dzieci chętnie eksperymentowały tworząc linie pionowe, poziome, ukośne, krzyżując je czy łącząc, odkrywają w ten sposób kolejne możliwości. Po opanowaniu umiejętności drukowania bez rozmazywania, tworzenia kompozycji i domów, dzieci wypełniały malowane linią obrazy.
W galerii można podziwiać efekty ich działań.