Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Zabawa Sztuką- klasa 3a
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
„ZABAWA SZTUKĄ”
Pewnego dnia sala lekcyjna klasy 3 a zamieniła się w pracownię rzeźbiarską.
W ramach projektu Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”, uczniowie próbowali tworzyć własne rzeźby przy pomocy przygotowanych wcześniej materiałów. Inspiracją dla ich pracy była twórczość artysty Alberto Giacometti – szwajcarskiego rzeźbiarza i malarza, który uchodził za jednego z pionierów rzeźby modernistycznej na pograniczu ekspresjonizmu i surrealizmu. Jego najsłynniejsze dzieło to rzeźba „Idący człowiek”, która została uwieczniona na szwajcarskim banknocie 100 franków.
Oryginalna rzeźba przedstawia człowieka naturalnego wzrostu i mierzy 183 cm. Jeden
z sześciu istniejących odlewów został sprzedany 3 lutego 2010 roku, podczas aukcji w domu aukcyjnym Sotheby's w Londynie za 65 001 250 funtów i tym samym rzeźba zyskała tytuł najdrożej sprzedanego na aukcji dzieła sztuki.
Po przeprowadzonej pogadance i prezentacji multimedialnej, zadaniem uczniów było wcielić się w postać rzeźbiarza i stworzyć własną rzeźbę idącego człowieka z wykorzystaniem drucików, folii aluminiowej oraz styropianowej podkładki. Zadanie nie było łatwe, ale wszyscy poradzili sobie z nim doskonale i świetnie się przy tym bawili. Wspaniałe prace zostały zaprezentowane na wystawie klasowej.
„Freblowskie przeplatanki”
Kolejnym tematem, realizowanym przez uczniów klasy 3 , w ramach projektu ,,Zabawa Sztuką”, były „Freblowskie przeplatanki”.
Przeplatanka, nazywana również wyplatanką, to jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez niemieckiego pedagoga Friedricha Froebla. Aktywność ta polega na tworzeniu kompozycji z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywna podkładkę.
W ten sposób powstają wielobarwne, oryginalne dzieła.
Wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowanie podczas zajęć. Była to dla nich nie tylko lekcja estetyki, ale również przyswajanie wiedzy z zakresu geometrii, pojęć matematycznych oraz trening cierpliwości, precyzji i kreatywności.
„LABORATORIUM KOLORU”
„Laboratorium koloru” to tytuł kolejnego zadania projektowego, wykonanego przez trzecioklasistów. Uczniowie eksperymentowali barwą, odkrywali odcienie i tworzyli własne dzieła poprzez eksperyment plastyczny. Była to wspaniała zabawa, utrwalająca barwy podstawowe i pochodne, wprowadzająca pojęcia barw kontrastujących.
Wiele radości sprawiło dzieciom eksperymentowanie z barwami, odkrywanie różnych odcieni, tworzenie własnych połączeń. Powstały w ten sposób nietypowe obrazy, jako efekt swobodnej ekspresji artystycznej, a także wynik doświadczeń związanych z oddziaływaniem światła na odbiór koloru.